Search for

Bibliographia Humboldtiana Index

Bibliographia Humboldtiana

IV. Translations

Aesthetics, art studies, musicology

Filippi, Prof. Dr. Dr. Elena

Universita degli Studi di Ferrara, Italy
Field of research: Art history
Host: Prof. Dr. Hubertus Kohle Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU)
  • Elena Filippi: L'inquietudine del sistema. Il sentimento della forma tra Wölfflin e Focillon (sulla "Grande Zolla di Dürer). In: Focillon e l'Italia - Focillon et l'Italie . (Ed. Anna Maria Ducci, Alice Thomine, Ranieri Varese) Firenze: Le Lettere Ed., 2007, p. 75 - 98.

  • Matthias Mende : Norimberga, Dürer, Roma,. In: Dürer e l'Italia, catalogue (Roma, Scuderie del Quirinale, 10 march-10 june 2007). (Ed. Kristina Hermann Fiore) Milano: Electa, 2007, p. 23 - 31 Original author: Matthias Mende (italian).

  • Elena Filippi: Die philosophische Frucht und ihr offenbares Geheimnis. In: De visione Dei. Vom Sehen zum Betrachten. Nikolaus von Kues. Ekkehard Welkens. 15 Meisterzeichnungen im Dialog mit Cusanus.. (Ed. Harald Schwaetzer, Kirstin Zeyer S. 35-38.) Regensburg: S. Roderer , 2007, p. 35 - 38 [Nikolaus von Kues; Theorie of vision; contemporary graphics].

  • Elena Filippi: Im Zeichen des Timaios: Cusanus, Alberti, Dürer. In: Das Europäische Erbe im Denken des Nikolaus von Kues. Geistesgeschichte als Geistesgegenwart.. (Ed. Harald Schwaetzer, Kirstin Zeyer) Münster: Aschendorff Verlag, 2008, p. 147 - 173 [Proportionslehre, Harmonielehre, alter deus-Begriff].

  • Elena Filippi: "Quasi pictor, qui diversos temperat colores, ut habeat sui ipsius imaginem". Zu Cusanus und Dürer. In: Das Europäische Erbe im Denken des Nikolaus von Kues. Geistesgeschichte als Geistesgegenwart.. (Ed. Harald Schwaetzer, Kirstin Zeyer) Münster: Aschendorff Verlag, 2008, p. 175 - 197 [Cusanus-Rezeption in Nürnberg, Nachahmung-Begriff, Porträtmalerei,Theorie des Humanismus.].

  • Elena Filippi: Umanesimo e misura viva. Cusano, Alberti, Dürer. S. Giovanni Lupatoto (VR): Arsenale EBS Editrice, 2011, 242 pp. [History of Art, Aesthetics, Renaissance Studies, Philosophy, Theology].

  • Elena Filippi: Denken durch Bilder. Albrecht Dürer als »philosophus«. Münster: Aschendorff Verlag, 2014, 342 pp. [Renaissance Studies, Philosophie, Aesthetics, Art History].

  • Elena Filippi, Stefan Hasler, Harald Schwaetzer: Raffaels Sixtinische Madonna. Eine Vision im Dialog. Münster: Aschendorff Verlag, 2013, 204 pp. [Art History, Renaissance Studies, Theology].

  • Elena Filippi, Stefan Hasler, Harald Schwaetzer: Raffaels Sixtinische Madonna. Eine Vision im Dialog. Münster: Aschendorff Verlag, 2012, 204 pp. [Art History, Renaissance Studies, Theology].

Rovelli, Dr. Federica

Beethoven-Archiv, Germany
Field of research: General musicology
Host: Prof. Dr. Bernhard R. Appel Beethoven-Archiv
  • Federica Rovelli: Audiovisione e screen musical: «The Wizard of Oz» (1939). In: Philomusica On-line. 6, 2007.

  • Federica Rovelli: I Rondo “espliciti” di Haydn. Problemi metodologici e punti di contatto col repertorio strumentale italiano. In: Boccherini Online. Rivista di musicologia del Centro Studi “Luigi Boccherini”. 2, 2009.

  • Federica Rovelli: Tra ‘esercitazioni scolastiche’ e ‘rifiuto delle regole’: Cherubini alla tastiera. In: Atti del Convegno “Cherubini al Cherubini” per il 250° anniversario dalla nascita. (Ed. Sergio Miceli) Florenz: Olschki, 2011, p. 231 - 248.

  • Giacomo Albert, Nicola Bizzaro, Gianmario Borio, Alessandro Bratus, Alessandro Cecchi, Maurizio Corbella, Matteo Giuggioli, Stefano Lombardi Vallauri, Marida Rizzuti, Federica Rovelli: Presentazione delle attività del gruppo di ricerca Worlds of AudioVision. In: Prossime distanze, Atti del XVIII CIM – Colloquio di Informatica Musicale. (Ed. Andrea Valle, Stefano Bassanese) Turin-Cuneo: Creative Commons, 2011.

  • Federica Rovelli: In merito a: L. van Beethoven. The 35 Piano Sonatas, hg. von Barry Cooper, London, The Associated Board of the Royal Schools of Music, 2007. In: Il Saggiatore musicale. 1-2, 2011, p. 280 - 288.

  • Federica Rovelli: “Beethoven conteso”. Le origini storiche di un dibattito musicologico. In: Studi e ricerche. 4, 2011, p. 215 - 229.

  • Federica Rovelli: La classificazione degli strumenti musicali di Hornbostel e Sachs (Appendix). In: Gli strumenti musicali. (Ed. Fabrizio Della Seta) Roma: Carocci, 2012, p. 163 - 169 Original author: Erich Moritz von Hornbostel, Kurt Sachs (Italienisch).

  • Federica Rovelli: The Rondos of Beethoven’s Sonata opus 53. Compositional Process and Formal Conception. In: Bonner Beethoven Studien. 10, 2012, p. 121 - 138.

  • Federica Rovelli: Contrast or Return? Monothematicism in the Late 18th Century Instrumental Rondo. In: Mozart Studien. 21, 2012, p. 107 - 126.

  • Marco Mangani, Federica Rovelli: Boccherini’s Thematic Catalogues: A Reappraisal (Abschnitt: What Musical Incipits Tell Us). In: Understanding Boccherini’s Manuscripts. (Ed. Rudolph Rasch) Cambridge: Cambridge Scholars Publishing, 2014, p. 109 - 128.

  • Federica Rovelli: Skizzeneditionen zu Beethoven: Nutzen und Aufgaben im wissenschaftsgeschichtlichen Rückblick. In: Von Nutzen der Edition. Zur Bedeutung moderner Editorik für die Erforschung von Literatur- und Kulturgegschichte. (Ed. Thomas Bein) Berlin: De Gruyter , 2015, p. 297 - 311 [Sketch Studies, Creative process, Edition, Music Philology, Beethoven].

  • Federica Rovelli: Epistemologia e fenomenlogia delle edizioni dei quaderni di schizzi di Beethoven. In: Philomusica On-line. 14, 2015, p. 289 - 308 [Music Philology, Sketch Studies, Creative Process, Beethoven ].

  • Federica Rovelli: “Laboratorium artificiosum”. Un regard dans l’atelier de Beethoven. In: Genesis. Revue international de critique génétique. 42, 2016, p. 169 - 181 [Genetic Criticism, Beethoven, Creative Process, Sketch Studies].