Search for

Bibliographia Humboldtiana Index

Bibliographia Humboldtiana

II. Publications by Humboldt Research Fellows from Germany

Psychology, education(al) science, pedagogy

Anton-Erxleben, Dr. Katharina

New York University, United States of America
Field of research: General psychology
Host: Prof. Dr. Laurence Maloney New York University
  • Katharina Anton-Erxleben Jared Abrams Marisa Carrasco: Equality judgments cannot distinguish between attention effects on appearance and criterion: A reply to Schneider (2011). In: Journal of Vision. 11(13):8, 2011, p. 1 - 8.

  • Katharina Anton-Erxleben Jared Abrams Marisa Carrasco: Evaluating comparative and equality judgments in contrast perception: Attention alters appearance. In: Journal of Vision. 10(11):6, 2010, p. 1 - 22.

  • Katharina Anton-Erxleben Valeska Stephan Stefan Treue: Attention reshapes center-surround receptive-field structure in macaque cortical area MT. In: Cerebral Cortex. 19, 2009, p. 2466 - 2478.

Bunk, Dr. Benjamin

Universität Erfurt, Brazil
Field of research: Education(al) science, pedagogy
Host: Prof. Dr. Teivo Teivainen University of Helsinki
  • Benjamin Bunk: Gesellschaftlicher Wandel? Die "neue Linke" und die sozialen Bewegungen Lateinamerikas am Beispiel der MST und der PT in Brasilien. In: Festival de Colores. Dialoge über die portugiesischsprachige Welt. Lusophonie Verlag. (Ed. Feijó Glauco Vaz, Sliva Regis Jacqueline ) Lusophonie Verlag, 2007, p. 155 - 171 [Social Movements, Workers Party, New Left, Brazil].

  • Ulf Bohmann, Benjamin Bunk, Elisabeth Johanna Koehn, Sascha Wegner, Paula Wojcik: Einleitung. In: Das Versprechen der Rationalität. Visionen und Revisionen der Aufklärung. (Ed. Ulf Bohmann, Benjamin Bunk, Elisabeth Johanna Koehn, Sascha Wegner, Paula Wojcik) Fink, 2012, p. 11 - 19 [Rationality, Enlightment].

  • Benjamin Bunk: Bildung wider die Aufklärung. Pädagogische Implikationen aus Foucaults Rationalitätskritik. In: Das Versprechen der Rationalität. Visionen und Revisionen der Aufklärung. (Ed. Ulf Bohmann, Benjamin Bunk, Elisabeth Johanna Koehn, Sascha Wegner, Paula Wojcik) Fink, 2012, p. 295 - 321 [Formation theory, Foucault, Enlightment, Pedagogy].

  • Benjamin Bunk, Annett Siebert: Perspektivenwechsel auf Pädagogisch. Anregungen aus reformpädagogischer Praxis und Theorie für die strukturellen Rahmenbedingungen einer Didaktik Globalen Lernens. In: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie. 4, 2012, p. 265 - 279 [Global learning, Citizenship education, Pedagogy, Progressive education].

  • Ralf Koerrenz, Benjamin Bunk: Armut und Armenfürsorge. Protestantische Perspektiven. In: Armut und Armenfürsorge. Protestantische Perspektiven.. (Ed. Ralf Koerrenz, Benjamin Bunk) Paderborn: Schöningh, 2014, p. 7 - 11 [Poverty, Social pedagogy, Protestantism, ].

  • Benjamin Bunk: Armut und Armenfürsorge im Horizont der Globalisierung. Herausforderung zwischen Tradition und globalem Vergleich. In: Armut und Armenfürsorge. Protestantische Perspektiven. (Ed. Ralf Koerrenz, Benjamin Bunk) Paderborn: Schöningh, 2014, p. 95 - 118 [Social Pedagogy, Social Movements, Hermeneutics, Intercultural research].

  • Benjamin Bunk: StreetART als Aufklärung im öffentlichen Raum. Versuch einer pädagogischen Lektüre von StreetART - Variationen des hebräischen Paradigmas der Pädagogik. In: Pädagogische Kultur des Judentums als moderne Tradition.. (Ed. Annika Blichmann, Karsten Kenklies) Paderborn: Schöningh, 2015, p. 157 - 172 [Street Art, Pedagogic paradigms, Ilumination, ].

  • Benjamin Bunk: 30 Jahre Movimento dos Sem Terra. Von der Bildung einer Bewegung zum Akteur Sozialer Arbeit. In: Soziale Entwicklung – Social Development (Social Work of the South, Band. VI). (Ed. Roland Lutz/ Friso Ross ) Oldenburg: Paulo Freire Verlag, 2015, [Landless workers movement, social pedagogy, Brazil].

  • Benjamin Bunk: Das Weltsozialforum als sozialpädagogischer Ort und Prozess. Globale Soziale Arbeit und der Umgang mit Normalität und Entwicklung(en). In: Soziale Entwicklung – Social Development (Social Work of the South, Band. VI). (Ed. Roland Lutz, Friso Ross) Oldenburg: Paulo Freire Verlag, 2015, [World social forum, International social pedagogy, Care work, Globalizations].

  • Benjamin Bunk: Erfahrung(en) im Ausland als Bildungsprozess – Pädagogische Perspektiven auf ein Jugendphänomen im Horizont von Globalisierung. In: Engagierte Jugendliche in der Gesellschaft – Bürgerschaft und Engagement in einer globalisierten Welt. (Ed. Silke Jakob) Leverkusen, Berlin: Barbara Budrich, 2016, p. 47 - 74 [Experiences aboad, Pedaggy, Citizenship education, Formationtheory, Globalizations].

  • Benjamin Bunk: Soziale Bewegungen und Bildungstheorie. Überlegungen zu Bildungsprozessen in sozialen Bewegung(en). In: Forschungsjournal Soziale Bewegungen . 4, 2016, p. 30 - 38 [Social movements, Formation processes, brasilian landless movement].

  • Ulf Bohmann, Benjamin Bunk, Johanna Elisabeth Koehn, Sascha Wegner, Paula Wojcik: Das Versprechen der Rationalität. Visionen und Revisionen der Aufklärung. Paderborn: Fink, 2012, [Enlightment, Rationality].

  • Ralf Koerrenz, Benjamin Bunk: Armut und Armenfürsorge. Protestantische Perspektiven. Paderborn: Schöningh, 2014, [Pedagogy, Protestantism, Poverty, Care work, Social work].

Böhmer-Lasthaus, Dr. Sonja

Siemens AG, Germany
Field of research: Psychology
Host: Prof. Dr. Aleksandra Luszczynska University of Sussex
  • Lisa M. Warner, Cynthia Hohmann, Sonja Böhmer-Lasthaus, Aleksandra Luszczynska, Bettina F. Piko, Frederick X. Gibbons, Mert Teközel: Eine 4-Länder-Studie über sexuelles Schutzverhalten bei Jugendlichen [A four-country study on sexual protection behavior among adolescents]. In: Zeitschrift für Gesundheitspsychologie. 15, 2007, p. 109 - 118 [Jugendliche, Kondomverwendung, Kondombenutzung, Schutzverhalten, sexuelles Risikoverhalten, Peereinfluss, adolescents, condom use, protection behavior, sexual risk behavior, peer influence].

Danielmeier, Dr. Claudia

Radboud University Nijmegen, Netherlands
Field of research: Psychology
Host: Prof. Dr. Margaret Sereno University of Oregon
  • Stéphane Jacobs, Claudia Danielmeier, Scott H. Frey: Human anterior intraparietal and ventral premotor cortices support representations of grasping with the hand or a novel tool. In: Journal of Cognitive Neuroscience. 22, 2010, p. 2594 - 2608 [tool use; grasping; premotor cortex; fMRI].

Kauff, Dr. Mathias

FernUniversität in Hagen, Germany
Field of research: Social psychology
Host: Prof. Dr. Miles Ronald Cole Hewstone University of Oxford
  • Dr. Mathias Kauff, Dr. Katharina Schmid, Dr. Simon Lolliot, Dr. Ananthi Al Ramiah, Prof. Dr. Miles Hewstone : Intergroup contact effects via ingroup distancing among majority and minority groups: Moderation by Social Dominance Orientation. In: PLoS ONE. 11, 2016.

Watzlawik, Prof. Dr. Meike

Sigmund Freud PrivatUniversität Berlin, Germany
Field of research: Development psychology
Host: Prof. Dr. Jaan Valsiner Clark University
  • Meike Watzlawik, Nora Heine: Sexuelle Orientierungen. Weg vom Denken in Schubladen. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2009, 205 pp. [sexual orientation, identity, coming out].

  • Meike Watzlawik: Sind Zwillinge wirklich anders? Geschwister in der Pubertät. Marburg: Tectum, 2008, 220 pp. [siblings, identity, twins, adolescence, puberty].

  • Meike Watzlawik: Die Erfassung des Pubertätsstatus anhand der Pubertal Development Scale? Validierung einer deutschen Übersetzung. In: Diagnostica. 55, 2009, p. 55 - 65 [pubertal development, puberty, stages, adolescence, evaluation].

  • Meike Watzlawik: When a man thinks he has female traits. Measures of central tendency: Potentials and limitations. In: Integrative Psychological and Behavioral Science. 43, 2009, p. 126 - 137 [gender stereotypes, femininity, masculinity, psychological concepts, mean differences].

  • Meike Watzlawik: The perception of similarities and differences among adolescent siblings: Identification and de-identification of twins and non-twins. In: Journal of Adolescent Research. 24, 2009, p. 561 - 578 [siblings, identity, similarities, differences, twins, self perception, social comparison].

  • Meike Watzlawik: „Der Weisheits letzter Schluss?“ – Wisdom’s last conclusion? Commentary on “Is Psychology Based on a Methodological Error?” by Michael Schwarz. In: Integrative Psychological and Behavioral Science. 43, 2009, p. 214 - 220 [methodology, normal distribution, statistical error].

  • Meike Watzlawik: About the danger of relying on common vocabulary. In: Culture & Psychology. 15, 2009, p. 561 - 566 [life stages, human development, psychological concepts].

  • Friederike Sobiech, Meike Watzlawik, im Auftrag der Senatsverwaltung für Integration, Arbeit und Soziales Berlins (SenIAS), Landesstelle für Gleichbehandlung – gegen Diskriminierung: LSBT - Jugendliche – online gut beraten?. Berlin: Senatsverwaltung für Integration, Arbeit und Soziales, 2009, 44 pp. [http://www.online-gut-beraten.de/media/lsbt-jugendliche_online-gut-beraten_bericht.pdf].

  • Roger Bibace, Meike Watzlawik: Understanding uncertainty - All a matter of choice?. In: Annals of Family Medicine. 6, 2009, [http://www.annfammed.org/cgi/eletters/6/3/196#10737].

  • Roger Bibace, Ae Ja Jung, Meike Watzlawik: Healing? A phenomenon with many different names. In: Annals of Family Medicine. 6, 2008, [http://www.annfammed.org/cgi/eletters/6/4/355].