Prof. Dr. Monica Heller

Profil

Derzeitige StellungProfessor W-3 und Äquivalente
FachgebietAllgemeine und Vergleichende Sprachwissenschaften, Experimentelle Linguistik, Typologie, Außereuropäische Sprachen,Ethnologie und Europäische Ethnologie
Keywordsmultilingualism, globalization, la francophonie

Aktuelle Kontaktadresse

LandKanada
OrtToronto
Universität/InstitutionUniversity of Toronto
Institut/AbteilungCentre de Recherches en Education Franco-Ontarienne

Gastgeber*innen während der Förderung

Prof. Dr. Dr. h.c. Klaus BochmannInstitut für Romanistik, Universität Leipzig, Leipzig
Prof. Dr. Carol W. PfaffInstitut für Romanistik, Universität Leipzig, Leipzig
Prof. Dr. Carol W. PfaffJohn F. Kennedy-Institut für Nordamerikastudien, Abteilung Sprache, Freie Universität Berlin, Berlin
Prof. Dr. Werner KallmeyerInstitut für deutsche Sprache, Mannheim (IDS), Mannheim
Beginn der ersten Förderung01.11.1996

Programm(e)

2000Konrad Adenauer-Forschungspreis-Programm

Projektbeschreibung der*des Nominierenden

Professor Dr. Monica Heller of the University of Toronto, Ontario Institute for Studies in Education is widely-known for her critical, ethnogrpahic sociolinguistic approach to the role of language in the construction of social relations, social categories and social structures as eemplified in her books, Crosswords: Language, Education and Ethnicity in French Ontario, 1994, Linguistic Minorities and Modernity: A Sociolinguistic Ethnography, 1999, co-edited volume with M. Martin-Jones, Voices of Authority: Education and Linguistic Difference, 2001. During her stay she will lead a seminar in Theory, Method and Critique in Ethnographic Sociolinguistic Research at the Kennedy Institute.