Dr. habil. Igor Dorfmann-Lazarev

Profil

Derzeitige StellungProfessor W-1 und Äquivalente
FachgebietTheologie,Regionalwissenschaften
KeywordsJewish-Christian contacts in Late Antiquity, Christianity in Syria and the South Caucasus, Palaeo-Christian art, Apocryphal literature, Theological hermeneutics
Auszeichnungen

2007: ‘Prix Charles et Marguerite Diehl’, awarded by the Académie des Inscriptions et Belles-Lettres for an outstanding monograph in Byzantine studies, for Arméniens et Byzantins à l’époque de Photius (based on my PhD thesis).

Aktuelle Kontaktadresse

LandBulgarien
OrtZona B5
Universität/Institution"St Kliment Ohridski" University of Sofia
Institut/AbteilungCentre for Oriental Languages and Cultures

Gastgeber*innen während der Förderung

Prof. Dr. Jürgen TubachOrientalistisches Institut, Seminar Christlicher Orient und Byzanz, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Halle (Saale)
Prof. Dr. Armenuhi Drost-AbgarjanOrientalistisches Institut, Seminar Christlicher Orient und Byzanz, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Halle (Saale)
Prof. Dr. Jost GippertInstitut für Empirische Sprachwissenschaft, Goethe-Universität Frankfurt am Main, Frankfurt am Main
Beginn der ersten Förderung01.06.2010

Programm(e)

2009Humboldt-Forschungsstipendien-Programm für erfahrene Forschende

Publikationen (Auswahl)

2016Igor Dorfmann-Lazarev: Christ in Armenian Tradition: Doctrine, Apocrypha, Art (Sixth–Tenth Centuries). Peeters Publishers, 2016
2016Igor Dorfmann-Lazarev: ‘Kingship and Hospitality in the Iconography of the Palatine Church at A?t?amar’. In: eds. C. Alzati et al., Costantinopoli. ???????? e ????????. Studi in memoria di Gilbert Dagron (monographic issue of the Rivista di Storia e Letteratura Religiosa LII, 2016/3). L.S. Olschki, 2016. 479-516
2014Igor Dorfmann-Lazarev: ‘The Cave of the Nativity Revisited: Memory of the Primæval Beings in the Armenian Lord’s Infancy and Cognate Sources’ (edited texts, critical study, illustration). In: Aram Mardirossian, Agnès Ouzounian, Constantin Zuckerman, Mélanges Jean-Pierre MAHÉ (Travaux et Mémoires; vol. 18). Association des Amis du Centre d'Histoire et Civilisation de Byzance, 2014. 285-334
2013Igor Dorfmann-Lazarev: Rückkehr zur Geburtsgrotte. Eine Untersuchung des armenischen Berichts über die Kindheit des Herrn. In: Theologie der Gegenwart, 2013, 30-43
2013Igor Dorfmann-Lazarev: Travels and Studies of Stephen of Siwnik‛ (c.685–735): Redefining Armenian Orthodoxy Under Islamic Rule. In: Andrew P. ROACH and James R. SIMPSON, Heresy and the Making of European Culture. Medieval and Modern Perspectives. Ashgate, 2013. 355-381
2012Igor Dorfmann-Lazarev: Studies of Armenian Christian Tradition in the Twentieth Century. In: Annual of Medieval Studies at Central European University, 2012, 137-152
2010Igor Dorfmann-Lazarev: ‘Chiese non-calcedonesi’. In: Alberto Melloni, Dizionario del sapere storico-religioso del Novecento, vol. I. Il Mulino, 2010. 515-534
2010Igor Dorfmann-Lazarev: ‘La transmission de l’apocryphe de l’Enfance de Jésus en Arménie’. In: J. Frey, J. Schröter, Jesus in apokryphen Evangelienüberlieferungen (Wissenschaftliche Untersuchungen zum Neuen Testament). Mohr Siebeck, 2010. 557-582
2009Igor Dorfmann-Lazarev: ‘Exploration of the Kazakh Steppes and Semireč’e in Russia from the Sixteenth to the Nineteenth Century’. In: G.L. Bonora, N. Pianciola, P. Sartori, Kazakhstan: Religions and Society in the History of Central Eurasia. U. Allemandi & co., 2009. 179-198
2009Igor Dorfmann-Lazarev: ‘L’Ermete armeno: un catechismo. Ermete il Tre-volte-grande ad Asclepio «Definizioni»’. In: Paolo Scarpi, La rivelazione segreta di Ermete Trismegisto. Mondadori (Foundation ‘Lorenzo Valla’; Scrittori Greci e Latini), 2009. 3-23, 393-406
2009Igor Dorfmann-Lazarev: ‘Robert W. THOMSON, Nerses of Lambron. Commentary on the Revelation of Saint John’. In: Le Muséon, 2009, 231-236
2009Igor Dorfmann-Lazarev: ‘Silence, Intellect and Discourse in the Quest for the True Teaching: Reflections on Hermes Trismegistos’s «Definitions»’. In: Adrian Pabst and Christoph Schneider, Encounter between Eastern Orthodoxy and Radical Orthodoxy: Transfiguring the World through the Word. Ashgate, 2009. 176-184
2008Igor Dorfmann-Lazarev: ‘Nazionalismo e religione nella dinamica del Genocidio degli armeni (1915-1916)’. In: Francesco Berti, Fulvio Cortese, Il crimine dei crimini. Stermini di massa nel Novecento. Franco Angeli, 2008. 64-84
2008Igor Dorfmann-Lazarev: ‘The Churches of the Near East and Their Missions From the Persian to the Turkish Conquest, 604-1071’. In: Julia M.H. Smith and Thomas F.X. Noble, Cambridge History of Christianity, vol. 3 (Early Medieval Christianities). Cambridge University Press, 2008. 65-85
2006Igor Dorfmann-Lazarev: ‘The Apostolic Foundation Stone: the conception of Orthodoxy in the controversy between Photius of Constantinople and Isaac Surnamed Mŕut (882)’. In: Andrew Louth, Augustine Casiday, Byzantine Orthodoxies. Ashgate, 2006. 179-198
2006Igor Dorfmann-Lazarev: ‘«Manto terrestre dell’immagine solare»: Note sul linguaggio cristologico di Gregorio di Narek’. In: Jean-Pierre Mahé, Boghos Levon Zekiyan, Saint Grégoire de Narek théologien et mystique. Pontificio Istituto Orientale (Orientalia Christiana Analecta, vol. 275), 2006. 113-138
2004Igor Dorfmann-Lazarev: Arméniens et Byzantins à l’époque de Photius Deux débats théologiques après le Triomphe de l’orthodoxie. Peeters, 2004
2004Igor Dorfmann-Lazarev: ‘La découverte de la kénose de Dieu par la «Pensée faible La religion dans l’œuvre de G. Vattimo»’. In: Istina, 2004, 361-377
2003Igor Dorfmann-Lazarev: ‘La “Pâque d’Egypte” et la “Pâque de Jérusalem”: L’herméneutique de l’Exode dans les traditions chrétienne et rabbinique selon I.Y. Yuval’. In: Istina, 2003, 359-373