Zum Inhalt springen
- {{#headlines}}
- {{title}} {{/headlines}}
Profil
| Derzeitige Stellung | Professor W-3 und Äquivalente |
|---|---|
| Fachgebiet | Musikwissenschaften,Germanistische Literatur- und Kulturwissenschaften (Neuere deutsche Literatur) |
| Keywords | Musikphilologie, Musikanalyse, Musikästhetik, Werkdeutung, Musikgeschichtsschreibung |
| Auszeichnungen | 2019: Endowed Chair appointment as Professor and inaugural Leo and Elaine Klein Chair of Performance Studies, Herb Alpert School of Music, University of California, Los Angeles 2010: Research Prize, Alexander von Humboldt Foundation 2000: Killam Research Award Canada Council |
Aktuelle Kontaktadresse
| Land | USA |
|---|---|
| Ort | Los Angeles |
| Universität/Institution | University of California, Los Angeles (UCLA) |
| Institut/Abteilung | UCLA Herb Alpert School of Music |
Gastgeber*innen während der Förderung
| Prof. Dr. Sieghard Brandenburg | Beethoven-Archiv, Bonn |
|---|---|
| Prof. Dr. Elmar Budde | Fachgruppe Musikwissenschaft, Universität der Künste Berlin, Berlin |
| Prof. Dr. Dr. h.c. Hermann Danuser | Musikwissenschaftliches Seminar, Humboldt-Universität zu Berlin, Berlin |
| Prof. Dr. Ulrich Konrad | Institut für Musikwissenschaft, Julius-Maximilians-Universität Würzburg, Würzburg |
| Prof. Dr. Rainer Cadenbach | Fakultät Musik, Universität der Künste Berlin, Berlin |
| Prof. Dr. Wolfgang Rathert | Institut für Musikwissenschaft, Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU), München |
| Prof. Dr. Dr. h.c. Dieter Borchmeyer | Bayerische Akademie der Schönen Künste, München |
| Prof. Dr. Dr. h.c. Hermann Danuser | Institut für Musikwissenschaft und Medienwissenschaft, Humboldt-Universität zu Berlin, Berlin |
| Prof. Dr. Arne Stollberg | Institut für Musikwissenschaft und Medienwissenschaft, Humboldt-Universität zu Berlin, Berlin |
| Beginn der ersten Förderung | 01.07.1986 |
Programm(e)
| 1986 | Humboldt-Forschungsstipendien-Programm |
|---|---|
| 2009 | Humboldt-Forschungspreis-Programm für Geisteswissenschaftler*innen |
Projektbeschreibung der*des Nominierenden
| Professor William A. Kinderman is a leading figure in Beethoven and Wagner scholarship, one of the most productive Beethoven scholars of our time. He has produced a substantial number of articles and books including a monograph on the genesis of the Diabelli Variations and a general book on Beethoven. Most recently he has undertaken the daunting task of starting the first series of publications of Beethoven sketchbooks ever produced in the United States. Kinderman's prodigious output is impressive and alongside his research and writing he is also a pianist of recital caliber who can and does play public concerts. |
Publikationen (Auswahl)
| 2013 | William A. Kinderman: Wagner´s Parsifal. Oxford University Press, 2013 |
|---|